بوش های خودروانکار گرافیتی

هنگامی که دو سطح در تماس با یکدیگر هستند و یا نسبت به هم حرکت دارند، اصطکاک در سطوحشان ایجاد می شود و در نتیجه ساییدگی رخ می دهد.

روانکاری (Lubrication) به عملیاتی گفته می شود که در آن از یک روانکار برای کاهش اصطکاک و ساییدگی بین دو سطح در تماس با یکدیگر استفاده می شود. بدون اغراق روانکاری در صنعت بخشی مهم و غیر قابل چشم پوشی است.

در صنایع مختلف معمولا از انواع روغن ها و گریس ها جهت روانکاری استفاده می شود ؛ اما صنعتی همچون فولاد سازی را در نظر بگیرید که دمای عملیاتی آن حدود ۱۳۰۰ درجه سانتی گراد است ؛ آیا در این صنایع هم میتوان همچنان از روانکارهای فاز مایع همچون روغن ها استفاده کرد ؟ مسلما پاسخ منفی است . 

در این شرایط باید از روانکار های جامد استفاده کرد .

گرافیت به دلیل ضریب انبساط حرارتی کم و عدم تغییر در ابعاد آن در دماهای بالا ، یکی از بهترین گزینه ها برای روانکاری در صنعت فولادسازی می باشد . 

در فناوری مواد کربنی (طبق استاندارد ASTM C709)، گرافیت عبارت است از ماده ای شامل عنصر غالب کربن که با توجه به نتایج آنالیز XRD دارای نظم کریستالوگرافی سه بعدی با دامنۀ بلند باشد.

این ماده یکی از آلوتروپ‌های کربن است که ساختار لایه لایه دارد. این ساختار لایه لایه باعث می شود صفحات گرافیت به راحتی روی یکدیگر بلغزند. بنابراین از این ترکیب می توان برای روان کاری و روغن کاری استفاده کرد.

نظرات بسته شده است.